Friday 4 May 2012

Ayuh rapatkan hubungan adik-beradik!!!

(1)Bertutur dengan baik
Menghormati sesama adik-beradik adalah sesuatu yang sangat dituntut.Caranya ialah dengan bertutur dengan baik kepada mereka.Bercakaplah dengan nada yang lembut dan penuh dengan kasih sayang sebagai tanda penghormatan kamu kepada mereka.


(2)Berkongsi kegembiraan mereka
Ingat tarikh-tarikh istimewa mereka seperti tarikh lahir atau ulang tahun perkahwinan.Jika adik-beradik kamu mencapai sesuatu kejayaan seperti berjaya dalam peperiksaan,ucaplah tahniah atau hadiahkan sesuatu kepada mereka sebagai tanda penghargaan.


(3)Tahu minat mereka
Ambil tahu perkara-perkara yang diminati adik-beradik kamu.Sekiranya ada program televisyen,sukan atau hobi yang menjadi minat mereka,libatkanlah diri kamu dengan menonton bersama-sama atau bermain bersama-sama dengan mereka.




(1)Berbahasa kesat dan kasar
Jangan sesekali menggunakan perkataan yang kesat dan kasar kepada adik-beradik kamu.Kamu mungkin dianggap biadab sekiranya berkelakuan sedemikian kepada abang atau kakak kamu.Bahasa kesat dan kasar juga dikhuatiri menjadi ikutan negatif kepada adik kamu.


(2)Terlalu manja
Tidak ada salahnya jika kamu bersikap manja dengan adik-beradik kamu.Tetapi,janganlah terlalu manja.Sikap kamu yang 'manja terlampau' akan dianggap sebagai mengada-ngada.Hal tersebut akan mengakibatkan mereka menjauhkan diri daripada kamu.


(3)Dedahkan kekurangan mereka
Kamu pastinya mengundang padah besar sekiranya mendedahkan kekurangan adik-beradik kamu kepada orang lain.Jika ada adik-beradik kamu yang pemarah dan pemalas,cukuplah sekadar perkara tersebut menjadi rahsia keluarga kamu.

No comments:

Post a Comment