Thursday 3 May 2012

Kecantikan Bermula Daripada Hati

Gadis dan kecantikan ibarat irama dan lagu yangtidak boleh dipisahkan.Pasti ramai yang berfikir kecantikan hanyalah melaui luaran sahaja.Harus diingat bahawa cantik tidak semestinya terletak pada rupa paras atau kosmetik yang dipakai kecantikan luaran hanyalah bersifat sementara dan tidak kekal lama.Kecantikan yang abadi sebenarnya datang dari hati.




1.SOLAT
Solat adalah tiang agama dan kunci segala kebaikan.Ia wajib dilakukan dan juga dipelajari.Dengan melakukan solat,kamu akan lebih mendekatkan diri kepada Allah,membersihkan hati dan mendapat ganjaran pahala.


2.MEBACA AL-QURAN
Al Quran adalah kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W untuk dijadikan panduan dan ikutan seluruh umat Islam.Membaca dan menjadikan Al-Quran sebagai teman dapat menghindarkan kamu dan menghadapi masalah,gelisah dan sakit.


3.BERDOA
Dekatkan diri kamu dengan berdoa kepada Allah S.W.T setiap masa.Mohon kepada 
Allah supaya mengurniakan kamu dengan sifat-sifat yang baik dan jauhkan diri kamu dari segala kemungkaran  yang mampu merosakkan dan mengotorkan hati.


4.TAAT KEPADA IBU BAPA
Sentiasa mendengar dan taat kepada ibu bapa.Selagi ia tidak bertentangan dengan agama ,kamu wajib untuk menurutinya.Jangan sesekali menderhaka kepada mereka kerana ia amat dimurkai oleh Allah S.W.T.


5.IKHLAS
untuk mendapatkan hati yang cantik,kamu juga harus bersikap ikhlas dalam setiap perbuatan.Jangan lakukannya semata-mata kerana ganjaran atau mahu mendapat ganjaran atau pujian,perbuatan kamu hanya sia-siadan tidak diberi ganjaran pahala oleh Allah S.W.T.


6.TIDAK BERDENDAM
Jauhi sifat dendam dan buruk sangka terhadap orang lain.Dendam menyebabkan hati kamu menjadi gelap dan mudah dihasut oleh syaitan.Apa yang kamu perlu lakukan ialah bersabar dengan apa yang terjadi dan terima dengan hati yang terbuka.Dengan ini kamu akan kelihatan lebih tenang,cantik dan dihormati.


7.ELAKKAN MENGUMPAT 
Elakkan daripada mengumpat kerana ia boleh membawa kepada fitnah.Ia juga boleh mengeruhkan hubungan kamu dan sahabat kamu.Demi mendapatkan hati yang cantik,kamu harus mengamalkan sikap berterus terang dan berbincang.Katakan padanya jika perkara yang dilakukan itu tidak kamu sukai.Tegur perbuatannya itu dengan lemah lembut dan berhemah agar tidak menyinggung hati sahabat kamu itu.


8.PEMAAF
Cantikkan hati kamu dengan sifat pemaaf.Jika ada di kalangan sahabat kamu melakukan kesalahan,maafkan kesalahannya dengan sepenuh hati.Mungkin dia tidak bermaksuduntuk melakukan perbuatan sedemikian.Sesungguhnya kemaafan yang diberi mampu mencuci hati,mencantikkan wajah dan diberikan kemuliaan oleh Allah.


*KESAN HATI CANTIK*
>Lebih dekat dengan Allah
>Disenangi dan disukai ramai
>Mendapat lebih ketenangan
>Terang hati dan mudah memahami ilmu pelajaran
>Dimurahkan rezeki
>Mempunyai ramai kawan
>Sentiasa ceria dan gembira


*HADIS:
Sabda Rasullullah S.A.W
"Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa paras dan harta kamu tetapi ia melihat hati dan amalan kamu."(HR Muslim)

No comments:

Post a Comment