Friday 23 March 2012

Asal-usul permainan congkak

Permainan di waktu masih kecil. Ia mengingatkan zaman kanak-kanak. Tersimpan 1001 kenangan permainan ini. Bila terkenangkan, nak terketawa jugak. Walaupun bukan pemain yang tegar, sekurang-kurangnya tahu jugak rules dia sikit-sikit. Namun permainan ini sebenarnya lebih sesuai dimainkan oleh kaum perempuan.  
  

Berasal dari mana ?
   
  

Menurut sumber website melayu online permainan congkak yang dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab. Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai oleh cari gali purba yang dibiayai oleh (NATIONAL GEOGRAPHIC) menjumpai kepingan batu kapor yang mempunyaidua liang selari bertarikh semenjak 5000 hingga 7000 SM di masa kini Jordan. Dari Timur Tengah, permainan ini tersebar ke Afrika. Congkak tersebar ke asia melalui pedagang-pedagang Arab.
Apabila ia mula merebak ke tanah melayu pada ketika itu, Melaka menjadi pusat  perdagangan yang sangat terkenal dan berpengaruh (lebih kurang ibu negara, teringat pulak subjek sejarah walaupun ngam2 soi jer result sejarah nih). Permainan ini mula berkembang ketika di zaman kesultanan melaka pada abad 15, dimainkan oleh puteri-puteri, dan juga dayang-dayang istana.  
  

Bagaimana bentuknya?  
   
congkak, gambar congkak, bentuk congkak,
Menggunakan papan kayu berlubang atau lubang di atas tanah dan buahnya daripada biji congkak, biji congkak biji guli dan lain-lain. Peralatan yang digunakan untuk bermain congkak ialah diperbuat daripada batang pokok perahu besar yang diukir seperti perahu dan dihujungnya diukirbentuk kepala haiwan seperti burung. Lubang-lubang congkak diperbuat dalam dua barisan antara satu sama lain dan lubang-lubang itu dinamakan kampung.
Pada penghujung kampung terdapat sebuah lubang besar dan dinamakan rumah. Jumlah kampung yang didapatkan di congkak itu adalah lima-sembilan sebaris.
Akan datang, cara untuk main (undang-undang), strategi bermain congkak, jenis-jenis congkak dan part3. Tunggu!
  
  
-Posted By  malaysiana.pnm-
 

1 comment: